Skip to main content

Dataanalyse-2 Statistikk og tallforståelse


MOOCAHUSET

Om dette kurset

Det er interessant og en utfordring å undervise i et fag som mange opplever som vanskelig og heller kanskje ikke ser den faglige relevansen direkte. For mange kan det nok være slik at statistikk ikke er det man er mest opptatt av. For noen er dette fot-i-hose. Andre hater matematikk eller de er redd for å føle seg dumme, - de har matte-angst.

Både hatet og angsten skal vi se rett i hvitøyet. Matematikken i dette kurset er enkel. Som vi skal se handler det ikke egentlig så mye om matematikk heller. Men vi bruker det som gjerne kalles formelle eller kontekstuavhengige språk.

Der det er vehov skal vi jobbe litt med å kurere matte-angst. Og man skal ikke bevege seg så langt ut i profesjonelle samfunnsfaglige jobber og fagfelt før man finner mange standpunkter, planer og vurderinger der det brukes tall.

For statistikk er å undersøke med tall og å fortelle med tall.

Til deg som tenker at kvantitative forskningsdesign og statistisk analyse blir en skikkelig bøyg, en bøyg du ikke aner hvordan du skal komme deg rundt, vil vi si: Vi vet akkurat hvordan det føles. Vi var der selv. Det kjennes ikke spesielt godt eller oppbyggende. Men det kan ende godt. 

Kvantitativt forskningsdesign og statistisk analyse er kanskje som eventyret om den stygge andungen? I begynnelsen litt grått og trist. Men det hele utvikler seg til et vakkert eventyr.

Etter kurset kan du nok til å bruke verktøy som jamovi, RStudio og Microdata i det daglige arbeidet. Du lærer å bygge opp eller hente ferdige datasett, å bruke beskrivende (deskriptive) teknikker som tabuleringer, grafer, gjennomsnitt og summer og å analysere årsakssammenhenger.

Forhåndskunnskaper

Hva må du kunne?

Arbeidsmiljøet

For å gjennomføre oppgavene må du ha tilgang til et digitalt arbeidsmiljø. Det er en kombinasjon av programvarer, dataskripts og datasett (datamatriser, datatabeller) som dels finnes på nettet og dels installeres på din egen datamaskin. Beskrivelser og lenker til alt dette er samlet på ett sted slik at det er lett tilgjengelig for flere kurs og fra ulike steder innad i det enkelte kursmaterialet.

Du finner disse ressursene på Skripts

Redaktører

asmund

Åsmund Hermansen

Åsmund Hermansen er 1.amanuensis ved Institutt for sosialfag, OsloMet - storbyuniversitetet. Han er fagredaktør for dette læreverket.

Helge Høivik

Helge Høivik

Helge Høivik er tidligere dosent og arbeider nå med opplæring innen kunnskapsorganisering og publisering av digitale læreverk for universitetsbiblioteket ved OsloMet - storbyuniversitetet og som oppdrag. Han er også redaktør for dette læreverket. Helge har mastergrad i informasjonskunnskap fra OsloMet med samfunnsfaglige emner fra Universitetet i Oslo og Høgskolen i Innlandet

Therese Saltkjel

Therese Saltkjel

Therese Saltkjel er 1.amanuensis ved Institutt for sosialfag, OsloMet - storbyuniversitetet. Hun er fagforfatter og medlem av redaksjonen for dette læreverket.

Ingvild Olimb

Ingvild Olimb

Ingvild Olimb er mastergradsstudentent Institutt for sosialfag, OsloMet - storbyuniversitetet. Hun er redaksjonssekretær for dette læreverket.

Dette kursmaterialet krever mye praktisk arbeid med statistisk programvare. Det arbeides særlig med tre statistikkpakker. Se en liten oversikt der bilde 2 forteller litt om krav til avsluttende studentoppgave:

Lisens.

Dette læreverket er publisert som åen ressurs med Creative Commons-lisensen Navngivelse-IkkeKommersiell-DelePåSammeVilkår (CC BY-NC-SA 3.0). Det betyr at du kan

  • Dele, kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format.
  • Bearbide, remixe, endre, og bygge videre på materialet.

- så lenge du

  • Krediterer utgiver og opphavsmann, oppgir en lenke til lisensen og indikerer om endringer er blitt gjort.
  • Ikke benytter materialet til kommersielle formål.
  • Viderdistribuerer under samme lisens som originalen.

Universell utforming

Digitale læreverk skal følge retningslinjer for universell utforming, WCAG 2.1. Der ikke alle krav til dette er innfridd, skjer det løpende revisjon av innholdet.

Enroll